Ristiäiset

Sydämelliset onnittelut lapsen syntymästä! Lapsi on lahja ja Jumalan luomana ainutkertainen.

Seurakunnan hengellinen lahja lapselle on kaste eli ristiäiset. Haluamme toivottaa uuden lapsen iloisesti tervetulleeksi Mynämäen seurakunnan ja Taivaan Isän perheen jäseneksi!

Seurakunnan jäseneksi liitytään kasteen kautta. Ristiäiset voi järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Kaste toimitetaan yleensä muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Tietoa kastejuhlan järjestämisestä ja kasteen merkityksestä löydät osoitteesta www.kaste.fi.

Voit varata papin ja tarvittaessa tilan kasteeseen Mynämäen kirkkoherranvirastosta puhelimitse 02-4308476 (ma-ti ja to-pe klo 9–12) tai sähköpostitse mynamaen.seurakunta@evl.fi tai asioimalla kirkkoherranvirastolla osoitteessa Keskuskatu 17 B, 23100 Mynämäki

Seurakunnalta on myös mahdollista lainata kastemekkoa.

Ennen kastetta kotona on hyvä pohtia, keitä haluaisitte kutsua kummin luottamustehtävään. Jokaisella kastettavalla tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva konfirmoitu kummi.

Kastepappi on teihin yhteydessä ennen kastejuhlaa ja sopii tapaamisajan ennen kastepäivää. Voitte myös itse olla halutessanne yhteydessä kastepappiin.

Kuvassa pappi kastamassa lasta.

Puisia kastelintuja pöydällä.

Kastelintuja pöydällä.

Kastepuu Mynämäen kirkossa

Mynämäen seurakunta otti vuonna 2017 käyttöön kastepuun Mynämäen kirkossa. Lapsen vanhemmat voivat kirjoittaa lapsen nimen kastelintuun, joka kastetta seuraavana sunnuntaina Mynämäen kirkossa esirukouksen yhteydessä kastetun nimen kohdalla asetetaan kastepuuhun.

Perhe kutsutaan kirkkoon myös 1. sunnuntaina loppiaisesta, joka on kasteen sunnuntai. Tuona sunnuntaina jaetaan vuoden aikana kastetuille nimikkolinnut muistoksi.

______________________________________________________________________________________________________________________

Aamukaste

Seuraava aamukaste 22.5.2022 Mynämäen seurakuntakodissa.

Aamukaste - lämmin ja mutkaton kastehetki. Aamukaste on herkkä ja juhlallinen, mutta samalla rento tapa järjestää ristiäiset. Aamukasteella voidaan kastaa useita lapsia saman päivän aikana - varaa oma kastevuoro seurakunnasta.

Voit varata oman puoli tuntia kestävän kastevuoron kirkkoherranvirastosta.

Aamukasteelle voi tuoda pienen tai vähän isommankin lapsen kastettavaksi. Seurakunta kutsuu myös niitä perheitä mukaan, joissa kaste on jäänyt syystä tai toisesta vauva-aikana järjestämättä.

Tilaisuus on maksuton. Seurakunta tarjoaa kakkukahvit kaikille!

Lisätietoja ja varaukset: p. 02-4308476 (ma-ti, to-pe 9-12) tai s-posti: mynamaen.seurakunta@evl.fi

Mikä on Aamukaste?
Aamukaste on mukava, yhteisöllinen ja juhlallinen kastetapahtuma, johonvoi tuoda pienen tai vähän isommankin lapsen kastettavaksi. Mukaan kannattaa ottaa lähipiiri juhlimaan suurta asiaa. Aamukasteessa lauletaantuttuja lastenvirsiä.

Kastejuhlan kulku määrittyy tarkemmin sen mukaan, kuinka paljon ja minkä ikäisiä kastettavia tapahtumaan osallistuu. Kasteelle kokoontuu 1–4 perhettä noin puolen tunnin ajaksi kukin. Tarkempi kellonaika varmistuu ilmoittautumisen jälkeen, kun pappi on yhteydessäperheeseen.

Kaste tapahtuu Mynämäen seurakuntakodissa. Seurakunta tarjoaa juhlassa kakkukahvit samassa tilassa.
Lapsen voit pukea juhlaa varten yhtä hyvin suvun kastemekkoon,hänen omiin vaatteisiinsa tai seurakunnalta lainattuun kastemekkoon.

Mitä pitää ottaa huomioon?
Kastettavaksi voidaan tuoda lapsi, jonka vanhemmista ainakin toinenkuuluu kirkkoon. Yli 12-vuotiaan kohdalla riittää huoltajien suostumus. Yli 15-vuotiailta edellytetään rippikoulua.
Kastettavalla tulee olla kaksi tai yksi kirkkoon kuuluva, konfirmoitukummi. Jos kummin löytäminen tuottaa vaikeuksia, seurakunta voi auttaa.

Kirkko kastaa kaiken ikäisiä
Aamukasteelle voi tuoda pienen tai vähän isommankin lapsen kastettavaksi, sillä seurakunta kutsuu myös niitä perheitä kasteelle, joissa kaste on jäänyt syystä tai toisesta lapsen tai nuoren vauva-aikana järjestämättä.

Kastepappi ottaa yhteyttä sopiakseen kastekeskustelusta. Keskustelu voidaan käydä joko puhelimessa tai pappi voi tulla kastettavan kotiin. Tapaaminen voi tapahtua seurakunnan tiloissa.

Keskustelussa käydään läpi tilaisuuden kulku. Vanhemmat ilmoittavat, kenet tai keitä ovat aikoneet kutsua kummeiksi. Papin kanssa sovitaan myös tilaisuuden yksityiskohdista, kuten laulettavista virsistä, joita yleensä on kaksi.

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä