Rippikoulu ja konfirmaatio

Rippikoulu on evankelis-luterilaisen kirkon kasteopetusta. Siellä voit pohtia yhdessä muiden kanssa elämään ja uskoon liittyviä asioita. Tutustut sen kirkon uskoon, johon sinut kasteessa liitettiin.

Konfirmaatio

Konfirmaatio on rippikoulun päätösjuhla. Konfirmaatiossa tunnustat itse kristillisen uskon, johon sinut on kastettu. Kasteessasi vanhemmat ja kummit lausuivat uskontunnuksen puolestasi, nyt olet itse pääosassa. Jonain päivänä on ehkä sinun vuorosi kummina lausua sama tunnustus uuden kirkon jäsenen puolesta.

Rippikoulun voit käydä, vaikka sinua ei olisi kastettu. Jos haluat osallistua konfirmaatioon, sinut tulee kastaa ennen sitä. Jos sinut on kastettu, mutta et enää kuulu kirkkoon, on sinun liityttävä kirkkoon ennen konfirmaatiota. Rippikouluikäinen voi huoltajien luvalla liittyä kirkkoon, vaikka nämä eivät itse kirkkoon kuuluisikaan.

Mitä oikeuksia?

Konfirmaatio antaa sinulle oikeuden toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle, äänestää seurakuntavaaleissa 16-vuotta täytettyäsi ja asettua 18-vuotiaana ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa. Rippikoulu on kirkkohäiden edellytys.

Rippikoulut vuonna 2024

Alla löytyy ajankohtaista tarkempaa tietoa rippikoululaisille ja huoltajille. Ko. sivulta löytyy rippikoulun julkistamisen jälkeen kutsukirjeet ym.  materiaalia. Sieltä löytyy myös  rippikouluryhmien ohjelma eli rippikoulukalenteri. Jos et ole saanut kirjettä, ota yhteyttä tai katso ohjeet ilmoittautumiseen täältä.

Rippikoulut vuonna 2024 Mynämäen seurakunnassa

Rippikouluihin 2024 ilmoittautuminen on päättynyt.

Rippikouluryhmiä tulee neljä. Alla on lueteltu ryhmien ajankohdat. Ryhmistä yksi on päiväkouluryhmä sekä kolme leirimuotoista.  Talvella on yksi leiri ja kesällä kaksi leiriryhmäää samaan aikaan samassa paikassa. Rippikoulujen materiaalit jaetaan lokakuussa aloitustilaisuudessa. Aloitustilaisuuden ajankohta ilmoitetaan ilmoittautuneille sähköpostitse.

Ryhmät ja ajankohdat vuonna 2024

Talviripari leiri T:   su 18.2.– to 22.2, (+ 23.3 ja 24.3)  Kumiruonan leirikeskus. Konfirmaatio on 5.5 klo 10  Mietoisten kirkossa.

Kesäripari leiri K1:   ma 3.6.– su 9.6, Villa Elba, Kokkola. Konfirmaatio on la 15.6 klo 10 Mynämäen kirkossa.

Kesäripari leiri K2 :  ma 3.6.– su 9.6, Villa Elba, Kokkola. Konfirmaatio on su 16.6 klo 10 Mynämäen kirkossa.

Päiväripari päiväopetus P:    to  13.6 ja pe 14.6,  sekä ma 24.6 - pe 28.6.  Konfirmaatio su 30.6 klo 10  Karjalan kirkossa

Kotona on hyvä yhdessä keskustella rippikoulun käymisestä, sen merkityksestä ja sen antamista oikeuksista ja velvollisuuksista. Rippikoulu on vapaaehtoista. Aloitettuasi rippikoulun toki pitää osallistua kaikkiin kokoontumisiin.  Tärkeintä sen suorittamiseen on oma halu ja toivomme sen näkyvän osallistumisessasi ja sitoutumisessasi rippikoulun toteutukseen. Leirille osallistuvan nuoren tulee olla myös ns. "leirikuntoinen", eli hänen tulee osata toimia asiallisesti toisten nuorten ja ohjaajien kanssa, sopeutua yhteismajoitukseen, sekä pystyä osallistumaan leirin toimintoihin kykyjensä mukaan.

Rippikoululaiset saavat rippikoulukalenterin, jossa on kaikki kokoontumiset, joissa kaikissa pitää olla läsnä. Rippikoulu on ainutkertainen tapahtuma, joten on hyvä varautua ja sitoutua näihin päivämääriin nuoren ja perheen suunnitelmia tehdessä.

Rippikoulun hyväksytysti suorittamiseen kuuluu ns. intensiivijakson (leiri- tai päiväkouluviikko) lisäksi kokoontumisia ryhmittäin talven ja kevään aikana viikonloppuisin. Nämä ovat myös pakollisia. Lisäksi omatoimiosuudessa osallistutaan seurakunnan toimintaan, joista kerätään perinteisiä merkintöjä riparipassiin. Poissaolot kokoontumisista korvataan muilla käynneillä tai tehtävillä. Poissaoloista on hyvä aina sopia oman ryhmän vetäjien kanssa.

Rippikoulussa opetetaan esim.

- Kasteen antamat oikeudet ja velvollisuudet
- Kristillinen käsitys Jumalasta, maailmasta, ihmisestä ja ihmisen asemasta maailmassa
- Vastuun ottamista omasta elämästä ja lähimmäisestä
- Uskon hoitamista, jumalanpalveluksen, ripin, ehtoollisen, Raamatun lukemisen & rukouksen keinoin

Konfirmaatiossa nuori tunnustaa oman uskonsa ja tahtonsa jatkaa sitä liittoa, joka on kasteessa solmittu Jumalan ja hänen välilleen.

Rippikoulutyöstä vastaavat seurakuntapastori Juri Seppänen p. 0440 305 005, juri.seppanen@evl.fi sekä nuorisotyönohjaajat Monika Lohtander p. 044 5310 870, monikae.lohtander@evl.fi ja Petri Hömppi p. 044 5948 718, petri.homppi@evl.fi

Alla siis ajankohtaisia rippikoulumateriaaleja, jotka jaetaan srk:n 2009 syntyneille

Rippikoulukalenteri 2024 - kaikki ryhmät

Rippikoulun (tulostettava) ilmoittautumislomake  vuoden 2024 rippikouluun