Surun kohdatessa

Suru ja kuoleman kohtaaminen tuntuu usein ylivoimaiselta ja raskaalta. Se herättää monia kysymyksiä, joista toivoisi saavansa keskustella yhdessä toisten saman kokeneiden kanssa.

Mynämäen seurakunta tarjoaa läheisensä menettäneille mahdollisuuden kokoontua sururyhmässä keskustelemaan ja läpikäymään menetykseen liittyviä kysymyksiä. Ryhmä on läheisensä menettäneille tarkoitettu tukiryhmä. Siihen osallistuminen ei edellytä kirkkoon kuulumista, eikä seurakunta-aktiivisuutta.

Sururyhmä alkaa syksyisin. Ilmoitamme uuden ryhmän alkamisesta sekä paikallislehdessä että lähetämme henkilökohtaisia kutsuja läheisensä menettäneille. Ryhmään ilmoittaudutaan etukäteen.

Sururyhmä:

On tarkoitettu paikaksi, jossa osallistujalla on tilaa puhua kokemastaan ja ilmaista erilaisia tunteita.

• Ryhmät ovat määräaikaisia ja kokoontuvat tavallisimmin 5 kertaa, puolitoista tuntia kerrallaan.
  • Ryhmän jäsenet ovat surevia, joiden menetyksestä on kulunut vähintään kaksi kuukautta, joskus pidempäänkin.
  • Suru etenee yksilöllisesti: jos kaipaat apua jo aikaisemmin tai haluat tulla ryhmään myöhemmin, niin ota yhteyttä.
  • Ryhmässä on tavallisesti 4-10 jäsentä ja sitä ohjaa kaksi seurakunnan työntekijää.
  • Ryhmät ovat luottamuksellisia.

Tiedustelut ja ilmoittautumiset: Diakoni Heidi Hyytinen p. 044-3312 491.

Uusi sururyhmä alkaa syksyllä 2023 Mynämäen seurakuntakodissa. Ilmoittautumiset ja lisätiedustelut Heidi Hyytinen puh. 044-3312 491.

Tukea ja apua suruun:

Oletko jäänyt nuorena leskeksi? Voit saada apua ja tukea uuteen elämänvaiheeseen myös Turun Seudun Nuoret Lesket - verkkoyhteisöltä.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä järjestää sururyhmiä myös itsemurhan tehneiden läheisille, lapsensa menettäneille sekä erityisesti nuorille suunnattuja ryhmiä. Lisätietoja alkavista ryhmistä saat:

Sielunhoitotyön sihteeri Auli Hynönen-Rinne

p. 040-3417 207 auli.hynonen-rinne@evl.fi