risti kädessä

Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Jumalanpalvelukset

Jumalanpalvelus on seurakunnan yhteinen juhla, johon voit tulla kuuntelemaan, rukoilemaan ja laulamaan yhdessä. Jumalanpalvelussa voit  olla mukana myös toimittamassa sitä.

Mynämäen seurakunnassa  jumalanpalveluksia pidetään kolmessa kirkossa. Karjalan kirkossa jumalanpalvelus on kuukauden ensimmäisenä sunnuntaina klo 10.

Mietoisten kirkossa on jumalanpalvelus kuukauden toisena sunnuntaina klo 10  ja Vakkamessu on kuukauden kolmantena sunnuntaina klo 17.

Vakkamessu on toisenlainen, vapaamuotoisempi messu, jossa musiikkina virsikirjan lisäksi käytetään myös muuta hengellistä musiikkia.

Mynämäen kirkossa jumalanpalvelus pidetään toisena, kolmantena ja neljäntenä sunnuntaina klo 10.

Juhlapyhinä, adventtina, jouluna, pääsiäisenä ja pyhäinpäivänä jumalanpalvelus on jokaisessa kirkossa.

Voit tulla mukaan  suunnittelemaan jumalanpalvelusta.

Jotta jumalanpalvelus olisi seurakunnan yhteinen juhla, olisi hienoa, että sen erilaisissa tehtävissä toimisivat myös seurakuntalaiset itse. Älä pelkää, saarnaa ei tarvitse lupautua pitämään.

Jos haluat tulla mukaan toteuttamaan jumalanpalvelusta, voit olla esimerkiksi:

Kolehdinkerääjä
Suntion avuksi tarvitaan usein yksi tai useampi henkilö, joka voi kerätä kolehtia. Perhedytyksen tehtävään saa suntiolta nopeasti vaikka juuri ennen jumalanpalvelusta.

Tervetulleeksi toivottaja
Kirkon pääovella on yleensä ollut seurakuntalainen toivottamassa muut kirkkovieraat tervetulleeksi. Tämän tehtävän voi helposti yhdistää esimerkiksi kirkkokahvien järjestämisen kanssa.

Raamatun tekstien lukija
Jumalanpalveluksessa luetaan yleensä kolme raamatuntekstiä, joista kaksi ensimmäistä (Vanhan ja Uuden testamentin lukukappaleet) voi lukea joku muu kuin saarnavuorossa oleva pappi.

Esirukousten lukija
Voit olla mukana valmistelemassa ja lukemassa esirukouksia. Kirkoissa on esirukouslaatikot, joihin voi laittaa esirukousyyntöjä.

Laulaja tai soittaja
Jumalanpalveluksessa on tilaa myös esittävälle musiikille, esimerkiksi yllä mainittujen raamatuntekstien välissä tai ehtoollisen aikana. Jos haluat tuoda musiikilliset lahjasi seurakunnan jumalanpalvelukseen, ota yhteyttä kanttoreihin.

Ehtoollisavustaja
Ehtoollisen jakamisessa tarvitaan useampi käsipari, varsinkin sellaisina kirkkopyhinä, jolloin väkeä kirkossa on paljon. Moni arkailee tähän tehtävään tarttumista, mutta ehtoollisen pyhyys ei edellytä, että vain pappi voisi sen jakaa. Ehtoollisella avustamiseen saa koulutuksen seurakunnan papeilta ja luvan toimia ehtoollisavustajana Mynämäen seurakunnan alueella myöntää kirkkoherra.

Kirkkokahvien järjestäjä
Kirkkokahvit ovat vakiinnuttaneet asemansa jumalanpalveluksen "jatkoina" ja kohtaamispaikkana. Jokainen kirkkokahvihetki tarvitsee kuitenkin myös valmistelijansa. Jos olet innokas leipoja voit tuoda omia leipomuksia tarjolle tai myös seurakunta voi hankkia tarjottavat valmiiksi, joten kyse on kahvin keittämisestä, tarjoilupöydän kattamisesta sekä siivouksesta kahvien päätyttyä.

Ota rohkeasti yhteyttä seurakunnan pappeihin, kun haluat olla mukana jumalanpalveluksen toteutuksessa. Jos et tavoita pappia, voit soittaa kirkkoherranvirastoon. Linkki yhteystietoihin.

Ehtoollinen kirkossa

Seurakunta kokoontuu viettämään jumalanpalvelusta kirkossa. Silloin kun nimenä on ”messu”, se tarkoittaa sitä, että siinä jumalanpalveluksessa vietetään ehtoollista. Ehtoollispöytä on avoin kaikille seurakuntalaisille. Tarjolla on pyydettäessä gluteenitonta leipää ja alkoholitonta viiniä.

Ehtoollinen laitoksessa

Seurakunta järjestää eri laitoksissa ehtoollisen vieton (viikkomessu) muutaman kerran vuodessa. Se on avoin kaikilla paikalla oleville seurakuntalaisille.

Ehtoollinen yksityisesti

Seurakuntalainen voi pyytää ehtoollisen viettoa yksityisesti, kun terveys tai jaksaminen ei salli ehtoollisen viettoa kirkossa. Ehtoollishetkessä voidaan keskustella myös mieltä painavista asioista sekä laulaa yhdessä virsiä.

Kuvassa kirkkoherra Antti Kallio saarnastuolissa.

Seurakuntapastori
Keskuskatu 17b