Lapin matka 2021 -    HETTA-PALLAS -VAELLUSREITTI

Mynämäen seurakunnan nuoriso- ja partiotyö järjestää lapinmatkan.

3.-10.8.2021 Vaellusmatka Hetta-Pallas -reitille

Kenelle ja mitä?

Mynämäen seurakunnan nuorille ja partiolaisille matka sisältää ohjatun vaelluksen Hetta-Pallas –retillä. Seurakunnan nuorisotyönohjaaja Petri Hömppi on matkassa mukana. Reissu sisältää järjestelyt, kuten  matkat, vaellusmuonat, siirtymiset, vaelluksen päätteeksi saunomisen ja ruokailun Särkijärven Majoilla.

Muille kuin Mynämäen nuorille ja partiolaisille tarjoamme matkaa omatoimivaellukseen osallistumiselle. Osallistuminen juna+bussi matkaan Muonion Särkijärvelle (Särkijärven Majat). Mahdollisuus sovittaessa myös järjestelyihin vaelluksen päätteeksi saunomiseen ja ruokailuun sekä siirtymisiin, esim reitin alkupisteeseen Hettaan. Matkan ajatus: tarjoamme kyydin lappiin ja takaisin. Sinä voit koota oman porukan ja vaeltaa oman suunnitelmasi mukaan haluamallasi reitillä.

Missä?

Pallas-Yllästunturin kansallispuiston suosituimpiin retkikohteisiin kuuluu 55 km:n pituinen Hetta - Pallas -vaellusreitti, joka linjattiin jo vuonna 1934. Reitti kulkee yli tuntureiden poiketen välillä alas kuruihin kuin valmistaakseen kulkijaa kohtaamaan uuden henkeä salpaavan maiseman seuraavan tunturin laelta. Vaellusreitti kulkee Länsi-Lapissa Muonion ja Enontekiön kuntien alueella.

Reissu

Pääset nyt siis helpolla kyydillä Turusta matkaan lappiin ja takaisin. Tarkoitus ensisijaisesti on käyttää julkisia, eli yöjunaa ja linja-autovuoroja. Myös tilausbussi saattaa tulla kyseeseen, jos lähtijöitä on paljon.

Hinta Pelkän juna+bussi-kyydin (meno-paluu) hinta Turusta Muonion Särkijärvelle on osallistujalle (nuori ja opiskelija) n. 125€. Tämä ei sisällä matkan ruokailuja eikä muita siirtymisiä tai kyytejä paikan päällä.

Ikäraja matkalle 15vuotta,  huoltajien tai täysi-ikäisten ryhmänjohtajien vastuulla myös nuoremmat voivat osallistua. Partiolaiset ja muut omatoimivaeltajat vastaavat itse turvallisuudesta, riittävä kokemus vaelluksen suorittamiseksi on oltava. Mikäli kokemattomampi ryhmä, niin täysi-ikäinen johtaja tarvitaan mukaan. Myös seurakuntanuorten tulisi omata perustaidot retkeilystä.

Matkustus toteutuu ko.  hinnalla julkisilla kulkunevoilla (junalla ja bussilla), Mikäli lähtijöitä on yli 30 otetaan mahdollisesti tilausbussi.

Ruoka siis ei kuulu hintaan, mutta vaellusmuonitusta voidaan hankkia tarvittaessa yhteisesti, mikäli et itse tai ryhmäsi halua hankkia vaellusruokia. Matkan ajan ruokailut eivät myöskään kuulu hintaan.

Majoitus tapahtuu vaelluksella vaellusteltoissa, Reitillä on toki autio- ja varaustupia, mutta suositulla reitillä niihin voi olla mahdotonta mahtua. Särkijärven Majoilla on mahdollisuus vuokrata mökkejä.

Näin vaellus voisi mennä… - reittiehdotusta

Lähtö Turun rautatieasemalta 3.8 illalla (klo 21.25) yöjunalla. Perillä 4.8 Rovaniemellä aamupäivällä, josta jatko bussilla Muonioon Särkijärvelle. Mahdollisesti yö tai varusteiden vaihto Särkijärvellä ja bussilla 5.8 Enontekiön Hettaan, josta veneylityksen jälkeen reitille. iltapäivän vaellus 6-8 km ja yö Pyhäkeron tuntumassa.Vaellus jatku 6.8 Hannunkuruun, jossa haluttaessa voi viettää lepopäivää, eli 2 yötä samalla paikalla, 8.8 matka jatkuu esim. Nammalakuruun 14 km. Seuraava päivä 8.8 on kävely Pallastunturille. Tästä voidaan siirtyä autolla/taksilla/bussilla Särkijärvelle tai jos haluaa kävellä enemmän, niin tästä voi vielä jatkaa polkureittejä pitkin parikymmentä kilometriä Särkijärvelle. Tähän on aikaa, jos varsinkin on jättänyt lepopäivän väliin tai on jatkanut 4.8 suoraan menobussilla Hettaan ja jatkanut suoraan reitillä. Särkijärvellä voidaan syödä hyvin sekä saunoa ja huoltaa varusteet. Lähtö viim.  9.8 vuorobussilla kohti Rovaniemen junaa. Lähtö yöjunalla Rovaniemeltä illalla ja paluu aikaisin aamullla 12.8 Turkuun.

Toki on mahdollista myös vaeltaa reitti toiseen suuntaan, tehdä rengasreitti tai yhdistää lyhyempi vaellus ja nähtävyyksiin tutustuminen. Pääasia on että kun lähdemme takaisinpäin bussilla, kaikki ovat palanneet reissuiltansa.

Matka toteutetaan pienelläkin osallistujamäärällä.

Pidämme myös loppukeväästä infoillan, jossa kerrotaan tarvittavista varusteista  ja käydään läpi reittejä  päivämatkoja, sekä kerrotaan muista käytännönasioista. Vaelluksen ajankohtaa voidaan myös aavistuksen säätää, ilmoittautuneiden kesken. Reissulta ehtii Mynämäen koulujen alkamiseen mennessä kotiin. Koulut alkavat ti 17.8, olemme to 12.8 aamulla perillä.

Ilmoittaudu 8.4. mennessä. Ilmoittautuminen tästä linkistä :http://bit.ly/mkilappi

Lisää tietoa Hetta-Pallas -reitistä. http://www.luontoon.fi/hetta-pallas

Pallastunturit ja pitkospuut