Kirkkomusiikin päivänä Mynämäessä soi!

Kuvassa kirkkomusiikin päivän logo

Torstaina 19.9. vietetään eri puolilla Suomea valtakunnallista kirkkomusiikin päivää – myös Mynämäessä. Mynämäen seurakunta järjestää päivän aikana neljä tilaisuutta: lounaskonsertin, lapsiperheiden kirkkomuskarihetken, karaokeiltapäivän sekä yhteistyössä Mynämäen kulttuuri- ja kirjastotoimen kanssa kirkkomusiikki-illan. Näihin kaikkiin tilaisuuksiin on vapaa pääsy.

Mynämäen seurakunnan omat kanttorit Anna Korpi ja Jenni Urponen esiintyvät kello 12 kirkkomusiikin päivän lounaskonsertissa Pyhän Laurin kirkossa. Konsertissa kuullaan urku- ja laulumusiikkia eri aikakausilta.

Iltapäivällä kello 14 on Pyhän Laurin kirkossa lapsiperheiden kirkkomuskarihetki, jossa lauletaan, liikutaan ja soitetaan Anna-kanttori johdolla. Muskarihetken jälkeen on tarjolla muskarimehut ja -kahvit.

Kello 16:30–18 järjestetään Mynämäen seurakuntakodilla Virsiä ja hengellistä musiikkia! -karaoke. Karaoke-isäntä toimii Heikki Sikilä. Karaokessa on tilaisuus laulaa joko yksin tai yhdessä, kuunnella muiden lauluesityksiä ja nauttia musiikin lomassa diakoniatyön kahvilan herkuista. Iltapäivän aikana on mainio tilaisuus puntaroida myös, mikä oikeastaan on virsi ja mikä musiikki on hengellistä musiikkia. Laululistalta löytyvät nimittäin niin Suvivirsi kuin Satumaatango, Amazing Grace ja Anna mulle tähtitaivas.

Kirkkomusiikin päivä päättyy kirkkomusiikki-iltaan, joka järjestetään Mynämäen pääkirjastossa kello 19 alkaen. Virsiä kirjassa virsikirjasta -näyttelyn lomassa pohditaan, millä tavoin kirkkomusiikki on nivoutunut osaksi ympäröivää kulttuuria. Miten virret ja virsikirja ilmenevät esimerkiksi eri aikakausien kirjallisuudessa? Toisaalta tarkastellaan virsikirjaa itsessään runokirjana, jonka tekstejä ovat kirjoittaneet monet tunnetut runoilijanimet, kuten J. L. Runeberg, Uuno Kailas ja Elias Lönnrot. Illan aikana kuullaan myös musiikkiesityksiä ja kirjallisuusnäytteitä.

Kirkkomusiikin päivä on Suomen kirkkomusiikkiliiton valtakunnallinen tapahtuma, joka järjestetään tänä vuonna toista kertaa. Kirkkomusiikin päivän 2019 suojelija on arkkipiispa Tapio Luoma. Suomen Kirkkomusiikkiliitto (SKML) toimii seurakunnallisten kuorojen valtakunnallisena kattojärjestönä, jonka jäseniä ovat myös Mynämäen ja Mietoisten kirkkokuorot sekä Seniorilaulajat. SKML tukee jäsenkuorojaan tarjoamalla koulutusta ja materiaalipalveluita sekä järjestämällä kilpailuja ja valtakunnallisia laulujuhlia. Liiton tehtävänä on herättää ja ylläpitää kiinnostusta kirkkomusiikkiin, edistää maan kirkkomusiikkitoiminnan kehitystä sekä tukea ja ohjata kirkkomusiikkityötä.

Lisätietoa Mynämäessä järjestettävistä tilaisuuksista:
Jenni Urponen, Mynämäen seurakunnan kanttori
jenni.urponen@evl.fi; p. 044 328 5817

Lisätietoa Valtakunnallisesta Kirkkomusiikin päivästä:

Arkkipiispa Tapio Luoman tervehdys:

2019-09-13 13:34:00.0